Thursday

tentang Seram

Pernah tak korang terjumpa, ternampak atau rasa-rasa macam terjumpa atau ternampak hantu?
Tak pun... korang memang boleh nampak hantu(?!). Tak pun... x caya benda-benda macam nih... Kalau x caya, boleh la gi tengok post saya yang lelain tu... hehe... yang nak gak baca, silakan....

gambar sekadar hiasan
Ni la, aku tetiba rasa cam nak share pengalaman berhantu ngan korang. Yang ni kisah benar punya tau. Apa-apa pun, aku ni dulu x la percaya pasal hantu ni. Memang x percaya langsung...!
Napa lak sekarang aku percaya? Ni lah nak citer ni...

Mana nak start ek... ok, mase aku 6 tahun, datuk sebelah mak meninggal, sakit tua. Satu family balik ke kampung untuk majlis pengebumian. Seminggu macam tu la, lepas balik dari kampung, waktu malam mase tu... kalau x silap lepas makan malam... aku ngan adik, kat bilik mase tu... budak-budak lagi kan, lepas makan je main... tapi, yang x bestnye, aku ni balik2 pandang kat arah katil aku. X tau nape tapi rase cam tak kena je. Sekali lagi aku pandang, datuk aku lak duduk bersila lagi tu kat atas tilam aku.

Yang seramnya, siap lagi datuk aku pakai baju batik yang dia pakai sebelum dikebumikan. Sebab, mase di kampung tu, aku ngan adik aku disuruh tengok mayat datuk aku gak, mase mayat dia dah dalam keranda. Kami kan cucu sulung dia... Mase tu, dia dipakaikan baju batik kaler coklat faveret dia tu... Tu la yang aku terperasan baju yang hantu datuk aku pakai tu... cuma, bezanya seluruh badan datuk aku macam kabur... boleh tengok bantal aku lagi kat belakang, melalui badan datuk aku tu... Adik aku pun nampak gak... Apa lagi, lari lintang pukang kami... sambil jerit, terpekik, terlolong lagi...

Mak n bapak aku pun heran la... Meka dengar citer kami n terus pegi tengok bilik tu. Tapi x de apa pun... Ntah meka percaya x... Ntah korang percaya x... Aku x peduli... Janji aku dah share pengalaman berhantu aku kat korang... dan memang sampai sekarang gambaran hantu datuk aku tu x boleh hilang... segar-bugar dalam ingatan... cewah... tapi bukan ingatan yang baik, menakutkan ada la... -_-

gambar sekadar hiasan
Ni lagi satu citer berhantu yang berlaku kat aku... Tapi ni mase aku form 2 kot... kalau x silap la... X ingat dah... Kisah ni pun berlaku waktu malam (tentulah...), around jam 11 kot. Kisah ni berlaku mase kami sekeluarga belum pindah ke rumah baru. Ada la satu malam tu, aku ni rajin la kononnya nak gosok gigi dan cuci muka sebelum tidur. Aku bawa la tuala dan gantung kat tali yang bapak aku ikat melintang kat atas, across bilik mandi tu. Aku pun start la cuci muka kat besen air sambil mencangkung. Sekali tu, aku angkat la muka ke atas n ternampak sesuatu... aku tengok je n tunduk balik... Tapi, heran dengan kepelikan benda itu tadi, aku pun tengok sekali lagi ke atas... tapi benda tu dah x de...

Ok, kat sudut dalam bilik mandi tu, ada paip air yang besar... yang aku perasan, benda tadi muncul dan menyebabkan aku x nampak sebahagian paip air tu... ingatkan tuala yang aku bawa la... tapi, tuala tu aku gantung kat area belakang aku... dan satu lagi... benda tu macam kain buruk, kaler putih... tuala aku plak kaler biru gelap, belang hitam... dan satu lagi, benda tu agak dekat tergantung kat atas kepala aku... n macam ada rambut -_- yang x bestnye... macam benda tu pun pandang ke bawah tengok aku gak... Aku pun cepat2 pakai tuala dan kuar dari situ... terus aku citer kat mak aku, tapi sia-sia... x de la dia percaya... apa-apa pun, kebelakangan tu, memang macam-macam benda pelik berlaku kat rumah aku... sampai saudara-mara yang datang bermalam pun x senang tidur. Meka cakap, meka kena kacau pompuan rambut panjang. O.o jadi... adakah pompuan tu yang tunduk dari atas tengok aku mandi? Apakah???

Korang percaya ke x... aku x peduli... yang penting, aku citer ni memang pengalaman aku sendiri la... cuma ingat, jangan takut pada hantu, takut Tuhan.

Ok lah...setakat ni dulu citer seram dari aku... lain kali citer lagi... Lain kali nak citer pengalaman dari orang lain plak...

Cheers!

0 biji gula2:

Post a Comment

Hi! Komen le... Entri I memang dlm BI tp korang bleh komen dlm Malay pun :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...